اصطلاح غذا دارو، به مواد یا محصولاتی اطلاق می شود که علاوه برارزش غذائی رایج، دارای ویژگی های داروئی، اثرات پیش گیری کننده از بیماری ها یا اثرات درمانی هستند. عسل بعلت ویژگی های فوق العاده در دسته غذا داروها دسته بندی می گردد.
خواص کلی عسل را می توان بصورت زیر بیان نمود:
• تقویت عملکرد دستگاه گوارش از طریق پاک‌سازی و تعادل بخشی به باکتری‌های مفید معده و روده
• کاهش چربی خون (تری گلیسیرید) و کلسترول مضر (LDL) در مصرف‌کنندگان
• تقویت قوای جسمی در گروه‌های آسیب‌پذیر فیزیولوژیک (مادران باردار، نوجوانان، دختران در سن بلوغ ، سالمندان و بیماران) به علت غنی بودن از ترکیبات مختلف تغذیه‌ای(مواد معدنی، ویتامین‌ها و …)
• ایجاد اختلال در چرخه رشد سلول‌های سرطانی از طریق فعال‌سازی مکانیسم‌های ضد سرطانی و ضد توموری
• غنی از ترکیبات پلی فنلی و شبه آنتی‌بیوتیکی کمک کننده به ارتقاء سیستم ایمنی بدن
• کنترل پیشرفت دیابت نوع دو در مبتلایان از طریق حساس سازی سلول‌ها به انسولین در بدن و کاهش پر اکسیداسیون لیپیدی در مبتلایان
• بهبود زخم‌های عمیق و زخم پای بیماران دیابتی به علت ایجاد محیطی نامناسب برای رشد عوامل بیماری‌زا از قبیل باکتری‌ها
شرح خواص دارویی عسل
عسل ماده ای به نام گلوناس دارد که زخم ها را براحتی التیام می بخشد و در درمان زخم های چرکی از قبیل دمبل ها و جوش های خوش خیم نیز سودمند است، زیرا رشد میکروب را متوقف می سازد و پوست و اعصاب را تغذیه می کند. عسل در زخم های عمیق ناشی از گلوله، هر چند همراه با شکستگی باشد بهبودی را تسریع می بخشد.
عسل به سبب برخورداری از آنزیم های گوارشی مانند آمیلاز و لیپاز و … به هضم غذا کمک می کند. از ترش کردن معده می کاهد. برای زخم و التهاب معده مفید است و در درمان عفونت های روده ای، درمان پوست و اکثر بیماری های کبدی و کیسه صفرا مؤثر است
سیاه سرفه، التهاب حنجره و گلو و بیماری سل از جمله بیماری هایی هستند که عسل در بهبودی آنها نقش دارد. مصرف عسل در رفع التهاب ریه و برطرف کردن سرفه سودمند است، به همین دلیل برخی شرکت های دارویی عسل را به ترکیبات داروی ضد سرفه اضافه کرده اند که شربت Melrosim از جمله آنهاست.

عسل در آسم و ذات الریه نیز به صورت شربت همراه کلر در کلسیم و محلول دیمدرول مصرف می شود. تجارب و آزمایش های متعددی تأثیر عسل را در درمان این بیماری ها تائید کرده است.

التهاب پلک ها، انواع التهابات قرینه از قبیل التهاب ملی چشم، سیفلیس و تراخم، آلودگی و زخم قرنیه، انواع سوزش های چشم درمان بیماری های ناشی از ویتامین A و B و درمان شب کوری، سوختگی های مخصوص چشم، آماس چشم در کنگره چشم پزشکی سنگاپور یکی از دانشمندان مصری عسل را موفق تر از داروهای شیمیایی دانست.

عسل در درمان بیماری های خاص زنان و زایمان هم کاربرد دارد مانند: درمان استفراغ های دوران بارداری، التهاب مهل و مثانه و خارش فرج، التیام سریع زخم ها پس از جراحی زنان درمان بی اشتهایی و پیوسته مسمومیت دوران بارداری، درمان زخم های رحم و قطع خونریزی، بند آمدن قاعدگی و …

متخصصان تغذیه معتقدند که عسل در تقویت و تأمین سطح انرژی بدن نقش قابل ملاحظه ای دارد. آنها می گویند مصرف یک قاشق عسل طبیعی قبل خواب عملکرد مغز را تقویت می کند. همچنین عسل برای تقویت سیستم ایمنی مؤثر بوده و به دلیل خاصیت آنتی باکتریال به بازسازی و ترمیم بافت بدن کمک می کند و تأثیر به سزایی در ترمیم زخم ها دارد.

دردهای شکم و سرفه را کاهش میدهد، گزیدگی مار، دردهای دستگاه تنفس و هر درد مفصلی را تسکین می دهد. خستگی عمومی و احساس سرما را رفع و مقاومت بدن را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *