نکته مهم ابتدایی: برنج های طبیعی برخلاف برنج های اصلاح نژاد شده و یا کشت تجاری مرسوم( استفاده از کود و سم شیمیایی) برنج های حساستری هستند و عمر کمتری دارند و در شرایط نامساعد نیز سریع آفت می‌زنند، برخلاف برنج های اصلاح نژاد شده و یا کشت صنعتی که دیرتر و کمتر آفت می‌زنند، که عمده دلیل آن وجود سم شیمیایی است.
نکات مهم در نگهداری :
استفاده از کیسه‌‌های پارچه ای برای سهولت جریان هوا؛ کیسه‌ی پلاستیکی یا سطل برای نگهداری طولانی مدت ( شش ماه) برنج مناسب نیستند.
محل انبار باید جای خشک و خنک باشد، شپشک برنج در شرایط گرما و رطوبت شروع به خوردن برنج می‌کند و برنج را از داخل پوک می‌کند.
بهتر است که کیسه های پارچه ای برای چرخش جریان هوا چند سانتی از زمین و دیوار فاصله داشته باشد.
عمر مفید برنج طبیعی طهورا حدود یک سال است و بعد از یک سال کم کم عطر و طعم برنج کاهش و امکان فساد برنج افزایش پیدا می‌کند.
شش ماه بعد از برداشت برنج ( اواخر مرداد) برنج صد درصد خشک شده است و پخت راحت تری نسبت به روز های اول برداشت دارد.
برای نگهداری طولانی تر برنج به هیچ عنوان از قرص های سمی استفاده نکنید. شما باید میزان خرید خود را با عمر طبیعی یک محصول تنظیم نمایید.
در صورت مشاهده‌ی آفات در میان برنج:

۱) می‌توانید برنج را بر روی یک پارچه و یا سینی در مقابل آفتاب قرار دهید تا آفات از آن خارج شوند و مجدد آن را در کیسه بریزید. دقت کنید به هیچ عنوان برنج را زمان طولانی در مقابل آفتاب نگذارید تا مقاوت برنج به خاطر گرما از دست نرود.

۲) ‌چه آفت در برنج دیده شده باشد چه برنج بدون آفت باشد، وجود برگ درخت گردو درون کیسه در لابلای برنج و اطراف کیسه می‌تواند از رشد آفت جلوگیری کند. در صورت عدم دسترسی به برگ درخت گردو، از سیر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *