مجله علمی پژوهشی سلامت کار در ایران در تاریخ یازدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۵ پس از یک بررسی روی آفت کش ها به صراحت ازعان نموده که هیچ ماده آفت کش کاملاً مطمئن و بی خطر برای سلامت و زندگی انسانها وجود ندارد.

جنابان دکتر توکلی، دکتر منفرد و دکتر یزدان پناه پس از یک پژوهش چند ساله در اولین همایش ملی آلاینده های کشاورزی در مقاله خود

عنوان نمودند:
سموم شیمیایی بر سلامتی انسانها از دو طریق تاثیر می گذارند، نخست اثرات مضر سموم شیمیایی بر سلامتی کاربران و دوم: تاثیر باقی مانده این مواد در محصولات غذایی بر سلامت مصرف کنندگان.
سلامت محصولات کشاورزی به دلیل ارتباط با سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است.
اقدامات پراکنده ای در زمینه اندازه گیری سموم صورت گرفته است اما به صورت منظم نیست و باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.
شمار زیادی از سموم مختلف وارد کشور میشود و هیچ آزمایشی روی آن صورت نمیگیرد و هیچ اقدامی برای آگاهی از تاثیرات آن بر سالمت انسان انجام نشده است.

نخستین محل تماس سم در انسان پوست است؛ به محض این که بدن در معرض سم قرار ‌گیرد، سم در بدن جذب می‌شود یا بدون جذب شدن فقط در پوست باقی میماند که می­تواند منجر به مرگ شود.

تماس غیرمستقیم با سموم شیمیایی ناشی از ورود باقی‎مانده سموم به بدن به واسطه خوردن غذاهایی است که سموم آفت‎کش در آنها نفوذ کرده‌اند که این امر می‌تواند باعث افزایش مقدار مواد سمی‌در بدن انسان شود (خاصیت تجمعی).
نشانه‌ها و علائم مسمومیت آفت‎کش‌ها اغلب شبیه به انواع مختلفی از عوارض بیماری‌ها هستند به عنوان مثال سردرد، تب، تهوع، استفراغ و اسهال از علائم معمولی بیماری هستند که در شرایط متفاوت بروز می‌کنند. سموم شیمیایی باعث ایجاد تغییر در سرعت فعالیت‌های مختلف بدن می‌شوند که این تغییر ممکن است به صورت افزایش آن ‎ها (افزایش تپش قلب و تعریق) یا کاهش آن‎ها (توقف کامل تنفس) خودنمایی کند؛ به عنوان مثال، افرادی که در معرض حشره‎کش مالاتیون قرار می‌گیرند دچار تعریق زیاد می‌شوند.

مصرف دراز مدت مواد غذایی آلوده به آفت کش‌ها ممکن است منجر به بیماری شود.
نشانه‌های آلودگی با سموم موجود در مواد غذایی با توجه به این که به مقدار کم و در طول زمان طولانی وارد بدن می‌شوند اغلب کاملاً شبیه به انواع مختلفی از عوارض بیماری‌ها است.
به عنوان مثال سردرد، تب، تهوع، استفراغ و اسهال نشانه‌های عمومی‌غیرخاص بیماری هستند که در شرایط متفاوت ایجاد می‌شوند. مسمومیت شیمیایی به وسیله آفت‌کش شبیه علائمی‌است که بوسیله میکروارگانیسم‌هایی نظیر باکتری، ویروس و قارچ ایجاد می‌شوند.

سموم آفت کش باعث سقط جنین، عدم رشد فکری، اثرات مخرب ساختمانی در بدن هنگام تولد و نقص‌هایی در اعمال و بافت‌های بدن می‌شوند.
آفت کش‌ها دارای اثرات مخرب و بسیار سمی‌روی اندام‌های تولید مثلی، تداخل در اعمال هورمونی، عقیمی‌مردان و زنان و دوره‌های قاعدگی نامنظم در زنان هستند.

گردآوری: امیرخسرو اوصانلو
(شماره نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی: ۱۱۰۸۷۰۱۴۲۳)
به درخواست مجموعه طهورا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *