بیدمشک نوعی درخت یا درختچه به ارتفاع ۸ تا ۹ متر است که گل‌های زرد و کرک‌دار آن بسیار معطر هستند. آن را با نام علمی سالیکس کاپری هم می‌شناسند.
بیدمشک نوعی گیاه دارویی و از نژاد گیاه بید است. وجود ترکیباتی مثل تانن در این گیاه باعث رفع درد و خستگی و تقویت قلب است و به ‌نوعی آرام‌بخش گیاهی محسوب می‌شود.
به اسانس معطری که از این گیاه تهیه می‌شود عرق بیدمشک می‌گویند که علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است.
گیاه بیدمشک طبع سرد و مرطوب دارد و برای تسکین سردردهای مزاجی در طب سنتی تجویز می‌شود.
گیاه بیدمشک در طب سنتی و مزاج شناسی به‌ عنوان دارویی برای تقویت قلب، رفع سردردهای گرم مزاج و بند آوردن خون‌ریزی توصیه می‌شود. به ‌علاوه اینکه ملین مزاج است و برای رفع اسهال کاربرد دارد. عرق این گیاه خاصیت تب‌بری دارد و مصرف دم‌نوش این گیاه در طب سنتی برای تسکین بیماری‌های عصبی، درمان بی‌خوابی، افسردگی، درد عضلانی و روماتیسم کاربرد زیادی دارد.

عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و افرادی که مبتلا به دیابت یا قند خون بالا هستند، می‌توانند از خواص آن بهره ببرند. پتاسیم موجود در این گیاه به تنظیم فشار خون هم کمک می‌کند. اگر فشار بالایی دارید، عرق بیدمشک برای شما مناسب است.
یکی از مهمترین خواص این گیاه، کمک به کاهش افسردگی و تغییر خلق‌وخوی در دوران بارداری است.
استفاده از عرق بیدمشک همچنین یبوست ناشی از افزایش پروژسترون را کم و به بهبود خواب شما در دوران بارداری کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *