پاسخ به این سوال طولانی نیست.
در اجمالی‌ترین حالت ممکن پاسخ این است که:
قیمت‌های مصوب نانوایی‌ها بر اساس آرد یارانه‌ای دولتی قیمت گذاری شده‌اند،‌ اما نان طهورا از آردی استفاده می‌کند که دولت به آن یارانه‌ای تعلق نمی‌دهد.
اما شرح تفصیلی ماجرا:
دولت آرد را حدودا کیلویی۱۲ هزار تومان از کشاورزان می‌خرد، اما قیمت آرد های مورد استفاده‌ی نانوایی‌ها چه از نوع آزاد و چه اصطلاحا دولتی، کیلویی ۸۰۰ تومان یا حد اکثر ۱۲۰۰ تومان است، یعنی دولت حدود ۱۵۰۰درصد به آرد‌های نانوایی‌ها یارانه می‌هد.
تمام آردهای نانوایی‌ها توسط کارخانه‌های تحت قرارداد دولت در دو نوع آزاد و غیر آزاد تامین می‌شوند. که البته هر دو یارانه‌ای هستند،‌ یکی یارانه‌ی بیشتری می‌گیرد و دیگری کمتر:
قیمت آرد‌ آزاد کیلویی ۱۲۰۰ تومان
غیر آزاد کیلویی ۸۰۰ تومان
از این سو، کارخانه‌ی آردی که مجموعه‌‌ی طهورا از آن آرد تهیه می‌کند نیز گندم را به همان قیمت، یعنی۱۲ هزار تومان از کشاورزان می‌خرد اما با یک تفاوت:
دولت به کارخانه‌ای که تعریفی مغایر با استاندارد‌های تعریف شده‌اش داشته باشد یارانه ای تعلق‌ نمی‌دهد و مجموعه‌ی ما از این دسته هست و مشمول سوبسید دولتی نمی‌شوند و قیمت تمام شده‌ی آرد آن حدود ۱۵ هزار تومان شده است.

اما آن تعریف متفاوت چیست؟
آرد‌های دولتی سه تفاوت عمده با آرد‌های مجموعه‌ی طهورا دارند:
۱) آردهای دولتی غنی سازی شده‌اند با مواد شیمیایی مانند:
پرمیکس آهن و اسید فولیک
۲)حذف سبوس از دانه‌ی گندم (سبوس را جداگانه به شرکتهای داروسازی، دامداران یا خود نانوایی‌ها و … به قیمتی زیادتر می‌فروشند)
۳)در اکثر کارخانه‌های آرد دولتی از آسیاب گرم استفاده می‌شود که هنگام آسیاب کردن دمای دانه گندم بالا می‌رود که باعث از بین رفتن ساختارهای مغزی دانه می‌شود.
که هیچ کدام از سه مورد بالا جز ء ویژگی‌های آرد مجموعه‌ی طهورا نیست.
اما اینها تمام علت تفاوت قیمت نبود.
علت دیگر استفاده از نمک طبیعی معدن است با قیمتی بیشتر از نمک های تصفیه شده‌ی ید دار، لازم به ذکر است، نمک تصفیه شده صرفا سدیم و کلر است و در فرایند تصفیه حدود ۸۰ نوع یون آن از بین رفته است.
علت دیگر : زمان استراحت خمیر و استفاده از جوش شیرین است.
در مجموعه‌ی طهورا از خمیر مایه(مخمر) استفاده می‌شود و نه جوش شیرین.
خمیر مایه نیاز به استراحت چند ساعته دارد اما جوش شیرین زمان عمل آوری خمیر را به زیر ۱۰ دقیقه می‌آورد، جوش شیرین قیمتی حدودا زیر ۱۰ هزار تومان و خمیر مایه (مخمر) قیمتی بیش از ۷۰ هزار تومان دارد.

لازم به ذکر است این اعداد قطعا در طول زمان تغییر خواهند کرد و نکته‌ای که خوانندگان محترم باید توجه داشته باشند آن است که به نسبت‌ها و منطق مقاله توجه فرمایند نه اعداد فعلی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *