محصولات پروتئینی جزو پر طرفدارترین خوراکی ها هستند و موضوع نفع یا ضرری که برای سلامتی انسان دارند همواره مورد بحث کارشناسان است. این مواد غذایی که معمولا آنها را با عنوان «سوسیس و کالباس» میشناسیم غدایی آماده است که از فرآوری انواع گوشت تهیه میشود. امروزه هشدار کارشناسان در مورد زیانهای این محصولات باعث شده که برخی از افراد در مصرف آن احتیاط کنند.
ما در این مقاله مختصر تلاش می‌کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توانیم بدون نگرانی از به خطر افتادن سلامتی، از محصولات پروتئینی که محصولاتی پر طرفدار و جذاب هستند استفاده کنیم.

مهمترین عواملی که باعث می‌شوند تا یک فرآورده گوشتی مضر باشد این موارد هستند:
افزودنی های شیمیایی:
طیف نسبتا گسترده ای از مواد افزودنی در تولید سوسیس و کالباس صنعتی بکار می‌روند که اگرچه استفاده از آنها در اندازه مشخص، توسط استاندارد ملی و استانداردهای بین المللی مجاز شناخته می‌شود ولی از دو جنبه باعث نگرانی مصرف کننده هاست. اول اینکه بعضی از متخصصان حوزه سلامت مصرف هر چند اندک این مواد را نیز توصیه نمی‌کنند. دوم اینکه ممکن است بعضی از تولید کنندگان، اندازه استاندارد افزودنی‌های شیمیایی را رعایت نکنند. بعنوان نمونه مواد نگهدارنده از قبیل نیترات ها و نیتریت‌ها که برای جلوگیری از رشد باکتری های بیماری زا به محصول اضافه می‌شود می‌تواند طی فرآیند هضم در بدن انسان به نیتروزامین تبدیل شود که ماده ای به شدت سرطانزا است.
علاوه بر نگهدارنده‌ها، انواع دیگری از افزودنی های شیمیایی ممکن است به منظور بهبود بافت و رنگ و افزایش جذب آب و روغن( برای کاهش قیمت محصول) در تولید سوسیس و کالباس صنعتی بکار روند.
استفاده از اسانس:
اغلب تولید کنندگان سوسیس و کالباس صنعتی برای بهبود طعم محصول از اسانس یا طعم دهنده استفاده می‌کنند. اسانسها مواد شیمیایی هستند که ذائقه انسان را به یاد طعمهای طبیعی می‌اندازند. طعم دهنده ها لزوا از مواد طبیعی مثل ادویه ها استخراج نشده اند و اثرات آنها بر سلامتی انسان محل بحث است.
دلیل استفاده از اسانس به جای ادویه، اولا قیمت ارزانتر آنها و ثانیا زیبایی و شفاف شدن محصول است. باید به یاد داشته باشیم که ادویه‌های طبیعی اغلب باعث ایجاد رنگ کدر و ریزدانه های قابل روئیت در بافت محصول می‌شوند. بنابراین سوسیس و کالباس صنعتی که بافتی شفاف و عاری از ذرات ادویه دارند به احتمال قوی از اسانس استفاده کرده اند.
کیفیت گوشت:
بدلیل کاملا آشکار اقتصادی، تولید کنندگان صنعتی سوسیس و کالباس از گوشت منجمد استفاده می‌کنند. بدون شک کیفیت یا ارزش غذایی گوشتهای منجمد به اندازه گوشت تازه نیست و به همین دلیل بسیاری از افراد اصولا در برنامه غذایی عادی خود از گوشت منجمد استفاده نمی‌کنند. طبیعتا مصرف محصولات فرآوری شده ای که از گوشت منجمد تهیه شده اند نیز مورد پسند این افراد نیست.
سایر افزودنی های غیر گوشتی:
در تولید سوسیس و کالباس موادی مثل گلوتن، کازئین و نشاسته استفاده می‌شوند که به تنهایی مواد خوراکی سالمی هستند ولی مصرف زیاد بعضی از آنها می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی در بعضی افراد بشوند.به جز موارد اصلی که مختصرا به آن اشاره کردیم، احتمالات دیگری از جمله استفاده از گوشت و افزودنی های نا مرغوب ،مواد اولیه تراریخته و استفاده از ضایعات دام و طیور (خمیر مرغ) نیز باعث نگرانی مصرف کننده ها مخصوصا والدین میگردد.
و اما سوال مهم در مورد این فرآورده های جذاب این است که آیا راهی وجود دارد که بتوانیم سوسیس و کالباس سالم مصرف کنیم. مجموعه طهورا برای این خواسته مصرف کنندگان پاسخی شایسته دارد: بله مجموعه طهورا موفق به تهیه محصولات پروتئینی شده است که نگرانی هایی که در مورد آن صحبت کردیم را برطرف می‌کند. مشخصه‌هایی که محصولات پروتئینی طهورا را متمایز می‌کند شامل اینهاست:
۱)در تولید محصولات پروتئینی طهورا از افزودنی های مضر مثل نگهدارنده های شیمیایی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل زمان مصرف این محصولات بسیار محدود است، این درحالیست که محصولات صنعتی تا ۴۵ روز ماندگاری دارند.
۲) در محصولات پروتئینی طهورا از طیف وسیعی از ادویه های طبیعی مرغوب مثل فلفل، زنجبیل، جوز و هل استفاده می‌شود که طعم و عطر منحصر به فردی را به مصرف کننده ارائه می‌دهد. طهورا از هیچگونه اسانس یا طعم دهنده شیمیایی استفاده نمی‌کند.
۳) گوشت قرمز و گوشت مرغ که در محصولات طهورا بکار می‌رود تماما گرم و تازه است که از فروشگاههای معتبر خریداری می‌شود و پس از حداقل دوبار پاک کردن و شستشو، استفاده می‌شود. گوشت قرمز مورد استفاده عمدتا مغز راسته گوسفند و گوساله است و برای محصولات مرغی نیز از فیله ران و سینه تازه استفاده می‌شود.

۴) افزودنی های غیر گوشتی شامل روغن مایع غیر تراریخته، نمک ارگانیک معدن، شیر خشک، سویا و تخم مرغ تازه(نه پودر تخم مرغ) و پنیر پروسس که همگی از بهترین تامین کنندگان این کالا ها تهیه می‌گردد.
۵) استفاده از مواد اولیه سالم و مرغوب به تنهایی ضامن سلامتی نیست به همین دلیل فرآیند تولید محصولات پروتئینی طهورا نیز با رویکردی خانگی (نه صنعتی) و توسط پرسنل خانم در محیطی کاملا بهداشتی انجام می‌شود.

نکته پایانی:
خط مشی طهورا ارائه خوراکی های سالم و مفید است و حفظ این خط مشی گاهی باعث می‌شود که قیمت محصول بیش از محصولات مشابه در بازار باشد. البته تجربه نشان داده است که مخاطبان طهورا برای داشتن غذایی سالم، مفید و خوشمزه حاضر به پرداخت هزینه های آن هستند. دغدغه مجموعه طهورا گسترش دادن مصرف غذای سالم و در عین حال جذاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *