ماده شیرین کاملاً طبیعی که از نی‌شکر گرفته می‌شود یک ماده‌ به رنگ قهوه ای است که البته رطوبت هم دارد، اگر این ماده غذایی طبیعی را «شکر کامل» یا از روی رنگ آن «شکر قهوه‌ای» بنامیم، ‌این سوال پیش خواهد آمد که:
شکر سفید رایج در بازار چیست؟
به زبان ساده اگر رطوبت و آن ماده قهوه‌ای تیره را از شکر کامل بگیریم، یعنی سفید سازی بر روی شکر نیز صورت گرفته.
بعد از برداشت و انتقال نیشکر به کارخانه و انجام مراحل شست‌وشو و … می‌رسیم به مرحله عصاره‌گیری از نیشکر، در این مرحله پس از قطعه قطعه کردن و سپس خرد کرد کردن ساقه‌های نیشکر آنها را زیر دو غلتک پر قدرت به همراه حرارت قرار داده تا شیره نیشکر استخراج گردد.
مواد اضافی همچون صمغ و گرد و غبار و … موجود در شربت شکر خام طی مراحلی ته نشین شده و از آن جدا می‌گردد، شربت تغلیظ شده وارد دستگاه‌های تبخیر متصل به خلأ می‌شود تا در نهایت شکر کامل تهیه و تولید شود.
حال اگر آن ماده قهوه‌ای به همراه رطوبت را از آن جدا کنیم یک ماده سفید رنگ خشک خواهیم داشت. آن ماده‌ی قهوه‌ای مرطوب، «ملاس» نام دارد. ملاس ماده‌ای قهوه‌ای رنگ و شیرین تقریبا شبیه به شیره‌ی خرما است که در فرایند سفید سازی شکر از آن جدا می‌شود و آن ماده سفید و خشک همان شکر مصرفی است که شما در بازار می‌بینید.
ملاس حاوی مواد معدنی مهمی همچون ویتامین B6، پتاسیم منیزیم، منگنز، مس، آهن و سلنیوم است که متاسفانه در فرآیند جداسازی از شکر سفید جدا می‌گردد، به عبارت بهتر بخش اصلی و خوب و به عبارت دیگر، بخش مفید و مغذی گیاه نی‌شکر از آن جدا می‌شود.
دلیل جداسازی ملاس این است که در صنایع مختلف غذایی بزرگ مورد استفاده است و متأسفانه وقتی درآمد مالی اهمیتش بیشتر از سلامتی مردم باشد یک ماده مفید را تبدیل به دو ماده تقریباً غیر مفید و حتی مضر می‌کنند و جداگانه هر کدام را با قیمت بیشتر عرضه می‌کنند.
اما ماجرای تأسف‌بار شکر سفید همچنان ادامه دارد:
برای جدا کردن ملاس از شکر خام مقادیری اسید فسفریک یا مونو کلسیم فسفات به شکر خام اضافه می‌کنند که این ماده کمترین ضررش این است که‌ استخوان ها را به شدت تحلیل می‌برد و عامل اصلی پوکی استخوان است و در ادامه برای تنظیم PH محلول به آن شیرآهک اضافه می‌شود که یک ماده سمی است و معمولاً به عنوان سم قوی موجودات زنده از جمله موش و سایر جونده‌ها روی سطوح بزرگ مانند سالنهای انباری بزرگ استفاده می‌کنند، چرا که ماندگاری و کشندگی خود را تا مدتها حفظ می‌کند.
پس از این مرحله، شربت شکر خام برای پخت و طباخی ارسال می‌گردد.
سپس محلولی را که ملاس از آن توسط سموم مذکور جدا شده را با استفاده از روش بلور سازی فراوری نهایی می‌کنند و شکر سفید که یک ماده واقعا کشنده است را به دست می‌آورند.
شکر قهوه‌ای طبیعی شکری است که از شیره‌ی خالص نیشکر بدست آمده و مواد شیمایی به آن اضافه نشده است و ملاس آن نیز تنها به جهت آسانی بسته بندی توسط حرارت ملایم، کم شده است که هرگز نه از مفید بودن آن کم شده و نه ضرری دارد.

چرا شکر قهوه‌ای طهورا؟
ما در بازار با انواع شکرهای قهوه‌ای مواجه هستیم که همگی ادعا دارند طبیعی و سالم هستند اما واقعیت ماجرا این است که :
۱) بسیاری از شکرهای موجود در بازار شکر خام هستند که صرفا فقط یک مرحله پخت بر روی آنها انجام شده و حتی مواد و آلودگی‌های فیزیکی ( مثل خاک و بقایای حشرات و فلزات سنگین مضر و… از آن جدا نشده است این بدین معنی است که اگر مقداری از این شکر را در ظرفی حل کنید احتمالا رسوباتی از آن به صورت غیر محلول باقی خواهد ماند. نشانه دیگر این نوع شکر بوی نامطبوع آن است
۲)شکل دیگر از شکرهای قهوه‌ای موجود در واقع شکر سفید قهوه‌ای شده است. یعنی اینکه این شکر سفید را با مخلوط کردن ملاس یا رنگ های خوراکی یا… به عنوان شکر قهوه‌ای می‌فروشند. درست است که در این روش شاید ما از فواید ملاس بهره‌مند شویم ولی همزمان مضرات مواد شیمیایی موجود در شکر سفید را نیز متحمل می‌شویم. تشخیص این نوع شکر با آزمایش ساده حل کردن آن در آب سرد و جدا شدن رنگ از شکر سفید ممکن است.
۳) نظارت ما تا پایان بسته بندی وجود دارد و سلامت، بهداشت و کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. سلامت محصول شکر مجموعه طهورا،‌ مستند به آزمون آزمایشگاه تخصصی محصولات غذایی است.
در پایان:
شکر قهوه‌ای مجموعه طهورا از نوع مرطوب( به دلیل وجود ملاس بالا)است. برخی از شکر های قهوه‌ای موجود در بازار به صورت کریستال هستند که یا ملاس از آنها به صورت حد اکثری کسر شده و یا از نوع سفید هستند که صرفا رنگشان را قهوه‌ای کرده اند

2 دیدگاه در “شکر سفید یا شکر قهوه ای؟

  1. Sepid گفت:

    سلام
    ببخشید چرا نه شماره تلفن دارین، نه واتس آپ دارین نه اینستا؟؟!
    چجوری من باید شما رو پیدا کنم؟
    و مهمتر چطوری اعتماد کنم خرید کنم؟ نماد الکترونیک هم ک نیست
    محصولاتتون خیللللی خوبه اما متاسفانه من نمیتونم با این شرایط خرید کنم

    1. sarazavi گفت:

      سلام و عرض ادب
      هم شماره تلفن و هم اینستا داریم (اینجا)
      داخل اینستا هم اطلاعات مفصل تری از ما رو میتونید به دست بیارید
      نماد الکترونیک هم اگر دولت در مجوز دادن هاش اذیتمون نمی کرد داشتیم ?
      ممنون که ما رو انتخاب می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *