هنگامی که برای اولین بار قیمت تمام شده محصول ژامبون طهورا رو حساب کردیم، اولین فکری که کردیم این بود که، «این که از قیمت گوشت هم گرونتر شد!!!»
بله واقعیت اینه که تمام محصولات پروتئینی طهورا از گوشت یا مرغ گرونتر هستند. اما چرا؟
ساده ترین توضیح برای این مسئله اینه که در فرآوری گوشت، مثل هر نوع فعالیت تولیدی دیگری، طبیعیه که قیمت محصول گرانتر از قیمت مواد اولیه باشه.
مثلا وقتی ما جوجه کباب آماده طبخ میخریم، هیچوقت نمی‌پرسیم که چرا از قیمت مرغ هم گرونتره. حالا سوالی پیش می‌آید،:

چرا بعضی سوسیس و کالباسهای کارخانه ای از مواد اولیه (گوشت) ارزانتر هستند؟
پاسخ این مسئله هم خیلی ساده است، مواد اولیه این محصولات ارزان تر از چیزی است که شما فکر میکنید، مثلا به جای گوشت تازه از گوشت منجمد و به جای ادویه از طعم دهنده های شیمیایی ساخته میشوند. حالا برای اینکه موضوع واضح تر شود، یک مثال می‌زنیم:
در نظر بگیرید که شما می‌خواید قیمت یک کباب را که از راسته تازه گوسفندی و ادویه مرغوب تهیه میشه حساب کنید. به بازار می‌رید و راسته گوسفندی بدون استخوان و چربی را به قیمت کیلویی ۲۵۰ هزار تومن می‌خرید. قیمت ادویه هم که بطور میانگین بیش از کیلویی ۲۵۰ هزار تومنه. تازه اگه هزینه‌های دیگه مثل پاکت بسته بندی و گاز مصرفی رو در نظر نگیرید و هی‌چگونه هزینه ای بابت دستمزد آشپز ندید و خودتون همه کارها را انجام بدید، باز هم قیمت تمام شده گوشت کبابی آماده طبخ، بیش از کیلویی ۲۵۰ تومن می‌شود، یعنی از مواد اولیه گرانتر تمام می‌شود!
اینها را گفتیم تا متوجه باشید که این مقایسه نادرست از اونجا ناشی شده که تا به امروز محصولات کارخانه ای را ارزون خریدیم و هیچوقت از خودمان نپرسیدیم که چرا ارزونتر از قیمت گوشت عرضه میشوند!!!
اگر از روی قیمت بخواهیم مواد اولیه محصولات بازار رو کشف کنیم، به این نتیجه میرسیم که از چیزی به جز گوشت و ادویه ساخته شده اند. در خوشبینانه ترین حالت، از گوشت و ادویه ای ساخته می‌شوند که اگر آن مواد اولیه را در اختیار ما قرار بدهند، ما راضی به مصرف آن نیستیم احتمالا.
البته قیمت فراورده‌های گوشتی شرکت های صاحب نام غالبا بیشتر از گوشت خالص است و این نکته به راحتی قابل بررسی است.
در پایان یادآوری می‌کنیم که قیمت تمام شده محصول پروتئینی، از حاصل جمع قیمت تمام مواد اولیه مثل گوشت، تخم مرغ، ادویه، پاکت وکیوم، به اضافه هزینه های خدمات مثل دستمزد کارگر، اجاره محل، آب، برق، گاز و غیره بدست میآید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *